Klassieke homeopathie in het kort

De term homeopathie komt van haar ontdekker en oprichter de Duitser Dr. Samuel Hahnemann, één van de grootste denkers in de geschiedenis van de geneeskunde.

Hij werkte als arts en scheikundige 200 jaar geleden en ontdekte de regel, die het fundament van de homeopathie vormt namelijk:

„ Ähnliches wird durch Ähnliches geheilt“,wat wil zeggen “gelijksoortige wordt met het gelijksoortige genezen”.

Het juiste homeopathisch middel bootst de ziekte van de patiënt na en krijgt toegang tot het verzwakte of geblokkeerd organisme vanwege zijn gelijkenis. Niet zelden komt het voor dat een enkele prikkel genoeg is om het herstelproces in te schakelen en te bevorderen.

Niet de symptomen van ziekte met welk de patiënt in de praktijk komt moet worden bestreden, maar deze symptomen zijn tekenen van een stoornis: zij wijzen erop dat een reactie en een tegenreactie van het organisme een oorzaak van een storing is. Het is vrijwel een alarm-lamp van het organisme, een teken dat er een gebrek aan balans ontstaan is.

In de klassieke homeopathie worden er geen symptomen onderdrukt maar naar de reden van de ziekte zal worden gezocht.

In principe heeft elk organisme het streven om zijn gezondheid te beschermen en voor te zorgen om in balans te komen met zijn levenskracht. Het organisme kan dit een lange tijd doen zonder andere invloeden. Heeft hij hulp nodig, dan kan het juist gekozen homeopathisch middel hem ondersteunen, om de zelfherstellende krachten gerichter en actiever in te zetten om het lichaam weer in balans te krijgen. De methode van herstel proces die met de  klassieke homeopathie wordt bereikt lijkt in eerste instantie paradoxaal: de ziekte is genezen met een middel  die bij een gezonde persoon tot een soortgelijke ziekte zou  leiden. Dit vermogen van het soortgelijke middel - de  "Simile”- maakt de homeopathische geneeskunde een zelfhelende geneeskunde.

Om tot het juiste homeopathisch middel te komen wordt naar het totaalbeeld van de mens gekeken. De weg die daar naar toe gaat is doormiddel van een amnese. Alleen door intensieve ondervraging van de patiënt(en)  kunnen de individuele symptomen herkend  worden en van daar uit naar de juiste homeopathisch middel gezocht worden.

De klassieke homeopathie kan worden gebruikt voor acute ziekten, verwondingen, chronische of lange termijn ziekten van alle soorten of psychosomatische stoornissen,.

Homeopathie is geen passieve geneeskunde maar een actieve hulp bij zelfherstel  en balans.